Środa, 8 maja 2024

english deutsch italian
Godło Polskinazwa KCEKlogo szkoły

Liceum > Aktualności >

To jest nieaktualna wersja strony. Aby zobaczyć aktualne informacje, przejdź na kcek.pl

Naukobus pełen eksperymentów

Umysł przyłapany - Wystawa eksponatów CNK w Śremie

Czy otaczający nas świat jest rzeczywiście taki, jakim go postrzegamy? Co się dzieje, gdy zmysły odbierają sprzeczne informacje? Jak interpretuje je mózg? Nowa, objazdowa wystawa Centrum Nauki Kopernik zastawia pułapki na umysł i pozwala przyłapać go na wielu sztuczkach.

Na podstawie zmysłów nasz mózg buduje obraz otaczającego świata. Jak radzimy sobie z ogromną ilością bodźców, docierających z otoczenia? Z natłoku informacji mózg selekcjonuje i wybiera najistotniejsze. Jednak ulega wpływom emocji o wiele bardziej, niż zdajemy sobie z tego sprawę. Zgaduje, kombinuje, szuka związków, manipuluje pamięcią.

Kiedy już przekonamy się, że można słyszeć łokciem, czemu by nie powtórzyć tego doświadczenia z patykiem czy długopisem? Bezboleśnie siadamy na gwoździach, a jak będzie na żwirze? Jak to możliwe, że nie rozpoznajemy czy przedmiot jest ciepły czy zimny? „Umysł przyłapany” poddaje nas swoistej naukowej inicjacji. Wszystkiego trzeba spróbować samodzielnie: dotknąć, sprawdzić, przetestować. Bo tak naprawdę głównym „eksponatem” wystawy jest jej odbiorca. „Umysł przyłapany” przełamuje schematy myślenia, skłania do zadawania pytań i poszukiwania rozwiązań.

Ekspozycja została wymyślona i zbudowana przez specjalistów z Centrum Nauki Kopernik przy wsparciu ekspertów naukowych. Składa się z 13-15 interaktywnych eksponatów, które można wybrać spośród 20 dostępnych. „Umysł przyłapany” powstał z powodu ogromnej popularności, jaką cieszyła się (i wciąż cieszy) pierwsza kopernikowa wystawa objazdowa, czyli „Eksperymentuj!”, która również była w naszej szkole w 2012 roku w Śremie na Nocy Nauki.

Każda wizyta trwa 2 dni. W tym czasie stacje badawcze są rozstawione w szkole, a uczniowie w towarzystwie animatorów korzystają z nich przez 6 godzin dziennie. Samodzielne eksperymentowanie to doskonała metoda zrozumienia praw nauki. Uczniowie otrzymują także „Poradnik młodego naukowca” z doświadczeniami, które mogą przeprowadzić w domu. Do niektórych szkół w Naukobusie przyjeżdżają także badacze kapitału naukowego oraz edukatorzy, którzy prowadzą warsztaty dla nauczycieli.

Projekt Naukobus realizowany jest przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego wraz z Centrum Nauki Kopernik.

Harmonogram:

  • 30.10.2017 r.
    • na 5 lekcji (11.40-12.25) klasa 7B SP
    • na 6 lekcji (12.45-13.30) klasa 7A SP
    • na 7 lekcji (13.50-14.35) klasa 2B GIM
    • na 8 lekcji (14.40-15.25) klasa 2A GIM
  • 31.10.2017 r.
    • na 1 lekcji (8.00-8.45) klasa 4A SP i 4B SP
    • na 2 lekcji (8.50-9.35) klasa 5A SP i 5B SP
    • na 3 lekcji (9.50-10.35) klasa 1A LO, 2A LO, 3A LO
    • na 4 lekcji (10.45-11.30) klasa 4C SP
    • na 5 lekcji (11.40-12.25) klasa 6A SP
    • na 6 lekcji (12.45-13.30) klasa 3A GIM
    • na 7 lekcji (13.50-14.35) klasa 6B SP
    • na 8 lekcji (14.40-15.25) klasa 3B GIM

Zamieszczono: 10 października 2017 r.

Wsparcie i współpraca